Naučte se vyhrávat nad triky obchodů

Beata

, Strava

Obchody mnohdy vypadají jako ráj skvělého jídla, radosti a štěsí, a jsou sestavené tak, abychom si kousek toho ráje chtěli vzít domů. Obchod s jídlem, klasický supermarket, je výsledkem vědomého návrhu. Vše v obchodě slouží k tomu, abychom se dostali do nákupní nálady, ať už barvy, osvětlení, vůně, design, hudba. Nic není náhoda, ani umístění produktů, různých popisků a informací. Za poslední desetiletí strategii obchodů podporují studie, naše návyky a rozhodovací parametry už nejsou velkou neznámou. Vedou nás naše emoce, a pokud nachystanou kulisu nerozpoznáme, snadno se staneme součástí hry, ve které hrajeme naši předem určenou roli, bez toho, aby nás k tomu cokoliv nutilo. Vědomé nakupování je klíčem k tomu, abychom si ušetřili čas, peníze, a nemuseli doma stát nad nákupem, který obsahuje mnoho přítažlivých obalů, ale žádné hodnotné suroviny, a vlastně ani nevíme, proč jsme je koupili. Máme možnost se rozhodnout, co chceme koupit, nenechte se tedy donutit k nákupu zbytečností.

Zvolte menší nákupní vozík, nebo ideálně košík do ruky

Objem nákupních vozíků roste, a čím je košík větší, tím více toho koupíme. V malém košíku máte přehled, nutí vás přemýšlet, zda vše potřebujete. Je to stejný trik, jako s větším talířem. Věříme, že jsou užitné věci navržené správně. Proto si do většího talíře naložíme větší porci jídla, a do většího vozíku naložíme větší nákup. Bez ohledu na to, zda máme hlad, nebo ten nákup opravdu potřebujeme tak velký.

Ignorujte vůni

Hlavně čerstvě pečeného pečiva. Trik s pečivem používají i realitní makléři: před prohlídkou se v domě upeče chleba nebo dort. Vůně zaplní prostor a zapne naše emoce. Při nákupu vůně navozují příjemné pocity, po kterých začneme toužit, byť jsme do obchodu vstoupili s chladnou hlavou a odhodlaní koupit jen to nejnutnější.

Zvolte svůj rytmus

Hudba je nejjednodušším nástrojem, jak naši náladu upravit bez našeho vědomí. Klidná a pohodová hudba slouží k tomu, abychom v obchodě nespěchali, prohlídli si nabídky a prošli kolem regálů pomaleji, možná nám padne do oka i něco neplánovaného. Sluchátka s energickou hudbou nákup zrychlí a velmi pravděpodobně prohlédneme poličky rychle a efektivně.

Přemýšlejte, kam se kouknout

Zboží, které chce obchodník prodat, se umístí tak, aby na něho bylo nejvíce vidět, tedy ke vchodu a do výše očí. Nemusíte vyhovět přání obchodu, hledejte svoji uličku, kde jsou produkty, pro které jste přišli. Taky se může vyplatit shýbnout se, nebo se natáhnout pro jiné produkty, než jsou přímo před vámi. Na dolní a horní poličce jsou většinou méně známé produkty s nižší marží.

Nehrajte si na bludiště

Zboží, a někdy i celé oddělení, se v obchodech často stěhuje a jednotlivé základní potraviny se rozmistí po celé ploše obchodu. Tím je zákazník tak trochu nucen projít si celý obchod. Místo hledaní se ptejte na místo, kam míříte. Všimněte si, základní potraviny jsou mnohdy uprostřed obchodu nebo na konci, až u pokladen.

Uvědomte si, rozhodujete vy

Nejlepší je nakupovat cíleně. S nákupním seznamem, v menším obchodě a mít zavedenou rutinu nákupů. Impulsivní nákupy jsou nejhorším řešením. Udělejte si chvilku na seznam, který sestavíte dle jednotlivých úseků. A buďte k sobě trochu upřímní, když vkládáte do vozíku něco, co na seznamu nebylo.

Napsat komentář